Jak prorazit na YouTube

Za poslední rok mi přišlo doslova stovky různých dotazů na to, jak prorazit na YouTube. Jsem si skoro jistý, že většina mých kolegů to bude mít podobně a jistě mi dají za pravdu (pokud tento článek čtou), že to je už občas tak trošku otravné a hlavně zbytečné. Podle mě totiž nikdo nemá recept, nikdo neví, jak a čím to vlastně je. Je to tím, že jsem začal brzo? Je to tím, že mi pomohl někdo známý? Je to tím, že jsem dobrej? Každý tuší, každý má nějakou představu, ale nikdo to zcela určitě neví.

OSOBNOST A SEBEREFLEXE
Vaše osobnost je to, co bude utvářet styl a nádech videí. Mimo aktuální nálady má neskutečně velký podíl na tom, jak budou vlastně výsledná videa vypadat a ačkoliv mi to přijde jako velká utopie, nemohu si prostě odpustit napsat také něco málo o sebereflexi. Každý by se měl opravdu velmi důkladně zamyslet nad tím, zda vůbec má na to, začít něco veřejně tvořit. Jestli na to má hlas, jestli na to má věk, jestli na to má vůli a odhodlání atp… Stejně tak jako já musím prostě uznat, že nemohu hrát profesionálně basket, protože jsem malej a mám nadváhu. Každému je do vínku dáno něco jiného a s tím by se měl naučit pracovat a ne se hnát do něčeho, na co prostě a jednoduše nemá…

KVALITA, KVANTITA A VÝBĚR OBSAHU
Další klíčová věc je samozřejmě správná volba obsahu. K tomuto tématu se samozřejmě velmi úzce váže kvalita a kvantita natáčeného obsahu. Na tohle ošemetné téma už vám asi nikdo žádnou konkrétní radu nedá, ale obecně se dá velmi jednoduše napsat – točte kvalitně a v rozumné a únosné frekvenci jak pro vás, tak pro diváky. Dlouhodobé čekání na video nebo naopak sypání tří videí denně bez zachování kvality není dobré.

Určitě také není ideální, začít dělat něco, čeho už je plný YouTube (například vlogy z obýváku nebo let´s playe z Minecraftu). Ač proti žádnému tématu na rozdíl od mnoha mých kolegů nic nemám, jedná se v tomto případě o čistě taktickou volbu, protože pokud chcete zkusit točit něco, čeho je už všude moc, vaší šanci na zviditelnění to rozhodně dramaticky sníží a dokonce možná zcela zadupe do země. Samozřejmě je ale nutné, najít nějaký ideální poměr, protože zcela zásadní prioritou je to, aby vás tvorba bavila.

MUSÍ VÁS TO BAVIT!
Dle mého je tohle ze zkušenosti asi ta nejdůležitější věc. Lidé, kteří si neustále stěžují, že dělají něco víc, že dělají lepší videa nebo že si dávají s videem větší práci, asi tento bod při výběru jejich tvorby přeskočili. Když totiž dělám to, co mě baví, neřeším, jestli na někoho jiného kouká více lidí. Já si prostě jedu to, co mě baví a to je to hlavní. Jakmile divák vycítí, že jsou videa dělána neupřímně nebo že autora tvorba nebaví, pozná to a určitě se to na ohlasech neprojeví pozitivně.

Když bych měl uvést příklad, mohl bych zabrousit do hudby. Nějaká kapela může natáčet nějaký singl měsíc ve studiu, dělat v písni různé vychytávky, editace, úpravy a skutečně si pohrát s celkovým dojmem písně a stejně může být písnička propadák a naopak může jiný hudebník natočit písničku bez zásadní editace za hodinku práce a vytvořit hit.

KONTAKT S DIVÁKY
Pokud to ještě nevíte, tak diváci jsou strašně líní. Nechtějí složitě hledat, zda a kdy jste vydali nějaké to video. Vše jim je nutné naservírovat přímo pod nos a ještě je při tom upozornit, že mají něco hned pod nosem a i tak není zaručený, že si toho všimnou. Rozhodně je velmi důležitá také aktivita na sociálních sítích, jejichž prostřednictvím můžete svoje diváky také velmi jednoduše oslovit a navíc s nimi také pohodlně komunikovat a sdílet s nimi cokoliv vás napadne.

To mě přivádí také k tomu, co je dle mého opravdu velmi podstatné a to je ten samotný kontakt s diváky. Nikdo by nikdy neměl zapomínat na to, že diváci jsou pro ně to naprosto a jednoznačně nejdůležitější, protože bez nich to prostě nejde. V ideálním případě by měla fungovat jakási souhra a vzájemná tolerance, ačkoliv je to někdy velmi těžké. Na jednu stranu by se měl autor snažit vyhovět přáním svých diváků, ale na druhou stranu musí také myslet na to, aby na jejich nátlak nedělal například něco, co ho nebaví.

ŠTĚSTÍ A NÁHODA
A v neposlední řadě nesmím opomenout zmínit asi nejdůležitější ze všech věcí, kterou je štěstí a náhoda. Vše, co jsem napsal výše, samozřejmě můžete ovlivnit, ale i když budete mít dokonalá videa, i když budete točit kvalitně a pravidelně, i když budete rozený talent, i když budete dělat vše proto, aby se vám povedlo na YouTube prorazit, bohužel to stejně tak jako v jiných odvětvích neznamená, že se to podaří. Žádný univerzální recept prostě nefunguje a nemůže fungovat, protože v tom sehrává roli tolik různých faktorů a náhod, které nejdou ovlivnit.


Existuje samozřejmě mnoho dalších důležitých rad, ale jednoznačně nejlepší radou, kterou mohu dát nakonec, je to, aby jste dělali videa s radostí, pro sebe a pro vaše diváky, a to ať jich je padesát nebo půl milionu. Začít něco dělat pro slávu není rozhodně to pravé…

11 thoughts on “Jak prorazit na YouTube

  1. Pri čítaní som si spomenul práve na crafa, ktorý už minimálne pol roka nenatočili jediný diel z jeho Tekkitu. Podľa môjho názoru sa vy**** na divákov pretože som sa videl mnohých, ktorý čakali na Tekkit ale ničoho sa nedočkali. Preto som ho prestal pozerať a skôr pozerám tvoje videá pretože si rozumnejší a staráš sa o divákov… :)
    LIKE :D

Napsat komentář